بهترین گیاهان تصفیه کننده ی هوا از دید ناسا

بهترین گیاهان آنهایی هستند که کاری فراتر از یک گیاه انجام می ­دهند. همه آن هایی که هوای خانه ی شما را از مواد شیمیایی سمی پاک میکنند. گیاهان تصفیه کننده و حتی بهتر، گیاهانی که نگهداری و مراقب از آن ها سخت نیست.

تصفیه کننده های طبیعی در یک گلدان

طبق تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست جهانی، خانه های ما میتوانند سه تا پنج برابر بیشتر از محیط بیرونی آلاینده داشته باشند. شما ممکن است در یک خانه ی “بیمار” زندگی کنید و متوجه آن نباشید. موادی مانند زایلن (در رنگ و لاک)، بنزن (موم مبلمان، اسپری حشرات)، تری کلرواتیلن (پاک کننده ها، چسب ها) و فرمالدئید (خوشبو کننده هوا) میتوانند علائمی مانند سردرد، گلودرد یا مشکلات تنفسی شبیه آلرژی ایجاد کنند. مطالعات هوای پاک ناسا برای یافتن راه‌های مؤثر و ساده برای سم‌زدایی هوا در ایستگاه فضایی طراحی شده است و نشان می‌دهد که گیاهان تصفیه کننده خانگی دارای ابرقدرت تصفیه‌کننده هوا هستند.

نخل راپیس

این گیاه در نور کم رشد میکند و احتمالاً این گل را در مراکز خرید، دفاتر و لابی هتل‌ها دیده‌اید. این گیاهان خانگی سایه نشین را به عنوان یک تزئین باشکوه و چشمگیر برای گوشه های کم نور خانه شما عالی هستند. آنها به آبیاری منظم و خاک مرطوب نیاز دارند، و شما از توانایی گیاه در پاکسازی هوا از فرمالدئید، آمونیاک، زایلن و تولوئن بهره خواهید برد.

نخل راپیس

نخل کوتوله

این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است، اما رشد کندی دارد. هنگامی که این نخل بالغ می شود، میتواند برای چندین دهه زندگی کند. مراقب خارهای سوزنی مانند و تیز گیاه باشید، زیرا آنها میتوانند از طریق پوست و لباس نفوذ کنند. با این حال، نخل کوتوله به دلیل توانایی اش در فیلتر کردن زایلن مورد توجه قرار گرفته است و ناسا آن را برای فیلتر هوای مطلوب توصیه میکند.

نخل کوتوله

سرخس بوستون

سرخس های بوستون، بومی جنگل های استوایی و مناطق باتلاقی هستند. بنابراین در نور کم و رطوبت بالا رشد می کنند. و میتوان از آن ها در فضاهای مرطوب مثل استخرها و حمام های بزرگ استفاده کرد. سرخس بوستون علاوه بر اینکه افزودنی زیبا و تزئینی برای حمام شماست، به حذف زایلن کمک می کند و تحقیقات ناسا نشان داده است که بهترین گیاه برای حذف فرمالدئید خانه خواهد بود.

سرخس بوستون

با باکس گل اصفهان تا پایان این مقاله همراه باشید.

گل گندمی

این گیاه ناخالصی های هوا مانند فرمالدئید و مونوکسید کربن را از بین می برد. مطالعات ناسا نشان داده است که گل گندمی 95 درصد فرمالدئید را از یک محفظه پلکسی گلاس مهر و موم شده در 24 ساعت حذف کردند. این گل بسیار شاخه می­دهد و می­توانید از آن قلمه بزنید.

گل گندمی

نخشید

نخشید یا آگلونما گیاهی محکم از تیره ی شیپوریان است که زنده نگه داشتن آن بسیار آسان است، این گل برای میز کار یا کنار اتاق نشیمن شما ایده آل است. برگ های نیزه ای شکل آن با سایه های زیبای خاکستری، سبز و نقره ای در هم آمیخته و در نور کم تا متوسط رشد می‌کند. اما رشد کندی دارد. ده سال طول عمر دارد مهم ترین ویژگی آن تصفیه ی فرمالدئید و بنزن است. اگر کودک یا حیوان خانگی مراقب باشید این گل سمی را نخورد.

 نخشید

پوتوس

پوتوس یا پیچک شیطان در واقع فرشته است. این گیاه به عنوان یکی از موثرترین تصفیه کننده های هوای داخلی از بنزن، فرمالدئید و زایلن شناخته شده است. به علاوه، اگر در پرورش گیاهان خانگی تازه کار هستید، پوتوس می­تواند بهترین گلی باشد که میخرید. زیرا که سرسبز، مقاوم و ارزان است. این گیاه در جهت های مختلف رشد میکند و می­توانید با آموزش آن را به هر سمتی که دلخواهتان است حرکت دهید.

 

نخل بامبو

این گیاه علاوه بر حذف عناصر مضر مانند بنزن و فرمالدئید، به مرطوب نگه داشتن هوای داخل خانه کمک میکند. عاشق نور غیر مستقیم آفتاب است و نیاز به کود دهی ماهانه و سم پاشی منظم دارد. وقتی از گلدان خود بزرگتر شد (هر دو تا سه سال)، باید گلدان آن را عوض کنید.

نخل بامبو

انجیر برگ ریز

طبق مطالعات هوای پاک ناسا، انجیر برگ ریز یا انجیر گریان در پاکسازی فرمالدئید، زایلن و تولوئن موجود در هوا بسیار کارآمد است. زایلن و تولوئن معمولاً از پاک کننده های فرش و مبلمان و لکه برها ایجاد می شوند. مراقبت از این گیاه آسان است، اما آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

انجیر برگ ریز

گل فلامینگویی

با نام علمی آنتوریوم آندرانوم، همیشه سبز با رنگی زیبا و تصفیه کننده ی هوا که به خاطر گل های براق قلبی شکل قرمزش معروف است. به گفته ناسا، فرمالدئید، آمونیاک، تولوئن و زایلن موجود در هوا را حذف می کند. توجه داشته باشید این گل سمی است، بنابراین اگر حیوان خانگی یا بچه دارید مراقب باشید.

گل فلامینگویی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *